Skoči na sadržaj
Почетна » Blog » Banatska Venecija – mostovi u Vršcu

Banatska Venecija – mostovi u Vršcu

    U velikoj sam dilemi da li je naslov Banatska Venecija… adekvatan. Setio sam se svojih poseta Temišvaru (npr: https://biking.rs/zrenjanin-temisvar-biciklistickom-stazom/) i zapitao da li Temišvar ima više mostova od Vršca? Potražio sam sliku i zaključio da je ipak Vršac banatska Venecija, a ne Temišvar. U jednom od novinarskih tekstova Vršac je nazvan vojvođanska Venecija (https://luftika.rs/vrsac-mostovi-reka-17-vojvodina/), ali na istom mestu (https://luftika.rs/srpski-gradic-sa-najvise-jezera-vojvodjanska-venecija/) i Bela Crkva je vojvođanska Venecija. Mnogi tekstovi koriste ovaj naziv za Belu Crkvu, ali osim karnevala teško da još nešto povezuje BC sa Venecijom? Venecija je na moru, a BC ima „7 većih i više manjih veštačkih jezera. Sva ova jezera su veštačka.“ (isti izvor).

    Mostovi su druga priča, Venecija ih ima više od 400, Temišvar 14, Bela Crkva po mojem uvidu – 0 (nula, možda grešim?), a Vršac po mojem iskustvu – minimalno 17.  

    Banatska Venecija - VšBanatska Venecija - TM
    Izvor: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karte_der_Bruecken_in_Timisoara.png

    Nakon što sam napisao ovaj tekst setio sam se da postoji, a i da znam ko poseduje knjigu „Sentimentalne šetnje kroz Vršac“ mog omiljenog pisca Dušana Belče. (Hvala porodici Mrđa, tačnije Tanji). Sledi citat iz teksta naslovljenog „Šetnja preko mostova na Mesiću“ iz navedene knjige:

    Ne znam da li se iko od Vrščana setio da u svojim šetnjama kroz varoš izabere stazu koja će ga voditi preko mostova na Mesiću i to učinio u jednom istom danu, nekog prepodneva, podneva ili još bolje u predvečerje; i da ih izbroji i prelazeći preko njih, naizmenično prelazeći s jedne na drugu stranu, i prolazeći kroz mnoge ulice i obilazeći čitave blokove kuća da bi došao do sledećeg.
    Deluje gotovo neverovatno da sam knjigu čitao nakon što sam napisao ovaj tekst, a da sam zapravo učinio baš ono o čemu Belča piše!  

    Belča završava rečima:

    Da, tokom večernje šetnje – da li ste izbrojali koliko mostova ima na Mesiću?

    U tekstu sam pokušao da odgovorim na ovo pitanje. Nije lako dati tačan odgovor.

    Banatska Venecija – u reči i još više slici

    U tekstu će zapravo dominirati slike (više od 100). Banatska Venecija je sam grad, a ja sam dodao i put i mostove koji vode do ušća Vršačkog kanala u Kanal DTD. Tekstovi koji se bave ovom temom, napominjući da Vršac nema reku, ali ima od 14 do 19 mostova, su:

    A kada su mostovi u pitanju samo je jedan čovek može da sve kaže u par rečenica:

    Od svega što čovek u životnom nagonu podiže i gradi, ništa nije u mojim očima bolje i vrednije od mostova. Oni su važniji od kuća, svetliji, opštiji od hramova. Svačiji i prema svakom jednaki, korisni, podignuti uvek smisleno, na mestu na kom se ukrštava najveći broj ljudskih potreba, istrajniji su od drugih građevina i ne služe ničem što je tajno ili zlo.
    Veliki kameniti mostovi, svedoci iščezlih epoha kad se drugojače živelo, mislilo i gradilo, sivi ili zarudeli od vetra i kiše, često okrzani na oštro rezanim ćoškovima, a u njihovim sastavcima i neprimetnim pukotinama raste tanka trava ili se gnezde ptice. Tanki železni mostovi, zategnuti od jedne obale do druge kao žica, što drhte i zvuče od svakog voza koji projuri; oni kao da još čekaju svoj poslednji oblik i svoje savršenstvo, a lepota njihovih linija otkriće se potpuno očima naših unuka.

    Odlomak iz eseja Mostovi – Ivo Andić
    Politika 6. januar 1933. godine
    (izvor: https://www.rasen.rs/2017/08/ivo-andric-mostovi/)

    Vožnja i/ili šetnja

     Konačno krenimo u vožnju biciklom ili pešice, kako je kome po volji.

    Ovde: Novosti.rs – Vojvođanske priče: Ćuprije kojih više nema, na potoku koji ne postoji je najbolje opisano šta se dogodilo sa Jovanovim potokom. Na fotografijama je prikazan ostatak/ostaci mosta u ulici Stevana Nemanje i iz tog razloga je i obeležen nazivom Most 00.

    Uvažavajući ovu činjenicu, ruta počinje zapravo na parkingu ispred vršačke Gimnazije. Ulicom Mihajla Pupina dolazi se do raskrsnice sa ulicom Vaska Pope, gde se nalazi Most 01.

    Sledeći je most koji vodi ka ulici Dimitrija Tucovića. Jedna strana je koliko-toliko očuvana, druga zamenjena ružnom, žutom konstrukcijom. Bez komentara: https://evrsac.rs/i-vrsac-dobio-most-ljubavi/?_rstr_nocache=rstr61064ea0a61e02cc

    Za bicikliste nastavak ima smisla, za pešake (u zavisnosti od kondicije) je preporuka da krenu ka mostu 04 ili 05. Kraj vinograda, Kuštiljskim putem i kroz njive i voćnjake dolazi se do brane na Mesiću. Ovde praktično Mesić (kontrolisano) ulazi u Vršac.

    Od brane putovanje se nastavlja ka belocrkvanskom putu na kome se nalazi i prvi most na Mesiću (Most 03).

    Put se nastavlja ka gradu, a kod benzinske stanice treba skrenuti levo, ka Hemogradu i ovde treba potražiti Most 04.

    Kroz Hemograd  stiže se do ulice Vojvode Knićanina gde se nalazi Most 05.

    Mesić nastavlja kroz tzv. Paorski kraj i tuda treba stići do Dečanske ulice na Most 06. Ovde se treba setiti Andrićevih reči: u njihovim sastavcima i neprimetnim pukotinama raste tanka trava ili se gnezde ptice.

    Verovatno najlepši most Banatske Venecije

    Most kod Male crkve jedan je od najopterećenijih, ali i jedan od najlepših (gvozdenih) mostova. Šteta je da nema para i razumevanja da se Most 07 obnovi.

    U tekstu na: https://www.rts.rs/lat/magazin/Zanimljivosti/3889712/vrsac-grad-bez-reke-sa-19-mostova.html  piše sledeće:

    On je jedan od najznačajnijih mostova ovde u Vršcu zato što predstavlja sponu Vršca sa jedne strane i sa druge Pančeva i Beograda. Pored svega toga most je od izuzetne umetničke vrednosti, pre svega, zbog prisustva secesije na njemu“, kaže Dejan Čimburović, kustos-istoričar gradskog muzeja.

    Ograda u ulici Zmaj Jovina na Mostu 08 takođe je gvozdena, ali jednostavnija.

    Most 09 na raskršću Sinđelićeve i Svetozara Miletića je istog stila, ali nedostaje natpis o majstoru ili finansijeru mosta. Pogled je sa obe strane prilično zanimljiv. Sa jedne bujno zelenilo, a sa druge se čini kao da tuda protiče neka silna reka koja je na kratko presušila…

    Sledeći most je zbijen između industrijskih pogona (bivša Uča) tako da… šteta.

    Banatska Venecija na vrhuncu

    Sada kreće niz mostova u ulici Patrijarha Rajačića. Ovde Banatska Venecija doživljava svoj vrhunac. Most 11 je u samoj ulici, ozidan kamenom (verovatno sa Vršačkog brda) i isto kao i prethodnom teško mu je prići i videti u svom sjaju.

    Naredni most se nalazi na raskrsnici navedene, Patrijarha Rajačića i Radakove ulice, kombinacija je cigle i kamena. Od bivše Uče tok Mesića je uređen, tako je pogled na bočne strane mostova od ovog (Most 12) malo zgodniji i pristupačniji.

    Most 13 je kameni i pogled sa strane je mnogo lepši nego kada se prilazi ili stoji na samom mostu. On se nalazi u ulici Kraljevića Marka.

    U ulici Jug Bogdana je Most 14 kombinacija cigle i metalne ograde, klasičan stil.

    Most (15) je bio u veoma lošem stanju tako da je srušen i izgrađen je potpuno novi. Nalazi se u Hajduk Veljkovoj ulici.

    Betonski, veoma opterećen Most 16 ne mogu da tvrdim da li je oduvek takav, da li je rušen, ponovo građen… ali, deluje staro i drži se. Nalazi se u ulici Školska (verovatno pošto se tu nalazi OŠ Paja Jovanović).

    Prateći tok Mesića moguće je proći pored gradskog bazena i jezera i stići do poslednjeg mosta (Z1) na Mesiću. Ovo je zapravo železnički most koji već dugo nije kao takav u upotrebi, malom nadgradnjom postao je pešački most. Stanovnicima Margitskog naselja i Balate ovaj most skraćuje put do jezera i šoping mola (šta je kome bitnije).

    Pre ovoga mosta, ko se kretao pešice obišao je pešački trek Banatska Venecija. Sada može da se odmori na jezeru, bazenu ili već navedenom šoping molu i polako se uputi ka gradu. Biciklisti(ma) bih predložio zanimljiv off-road ka Kanalu DTD.

    Banatska Venecija – nastavak za bicikliste

    Most 17 se nalazi u ulici Vojvode Stepe Stepanovića ili na tzv. Temišvarskom putu. Most je na Malom vršačkom kanalu koji se, kao i Mesić, uliva u Vršački kanal. Možda je sada trenutak da podsetim:

    Na teritoriji samog grada Vršca, od površinskih voda ističu se potok Mesić, Jovanov potok i veštački vodotok Vršački kanal. Potok Mesić i Jovanov potok su ranije često plavili Vršac, pa je bila neophodna njihova regulacija.

    LEAP Opštine Vršac – http://vrsac.com/docs/html/Leap%20%20Vrsac%20dokument.pdf

    Nastavak vožnje je uz Vršački kanal. Neposredno nakon fabrike slatkiša Swisslion skretanjem levo prelazi se preko Mosta 18.

    Put sada vodi ka Zrenjaninskom putu, Pavlišu, Vlajkovcu, Kanalu DTD. Prvi most (Z2) je opet železnički, ali u funkciji. Ovaj most je veza sa Rumunijom i nažalost njime prolaze samo teretni, ali ne i putnički, vozovi.

    Na Zrenjaninskom putu se nalazi Most 19. Klasičan most sa pogledom ka Vršačkom brdu, Kuli i prethodnom železničkom mostu.

    Nakon 3km Most Z3 je ostatak pruge ka Zrenjaninu. Pruga je izvađena, a most više niko ne koristi, pa zahvaljujući toj činjenici još uvek odoleva vremenu.

    Do njega je Most 20 koji vodi ka Pavlišu. Sudeći po izgledu i stanju i ovuda verovatno da retko ko prolazi.

    Suprotno njemu, Most 21 mada nema ogradu čini se da je intenzivno u upotrebi (i isto kao prethodni i naredni vodi ka Pavlišu).

    Tragedija, to bi bio odličan naziv za Most 22. Po tragovima, reklo bi se da je i ovaj most intenzivno u upotrebi, a njegov izgled je stvarno…

    Naredni, poslednji, Most 23 nalazi se na ušću Vršačkog kanala u Kanal DTD.

    Ušće – pogled sa Kanala.

    Korisni linkovi

    Ovde se završava Banatska Venecija, evo ušća u Kanal DTD. Vožnja uz Kanal je opisana na: https://biking.rs/kanal-dtd-rekapitulacija/

    A ovaj pravac je sada u bliskoj vezi i sa: https://biking.rs/latice-vrsac-vlajkovac/ čime se izbegava vožnja asfaltom i prometnim putem Vš-Bgd.

    Ako se dosledno prati trek u nastavku, evo još jednog mosta na izlazu iz Vlajkovca.

    Trek za vožnju/šetnju po Vršcu na Wikiloc-u
    Trek za nastavak do Kanala DTD i povratak kroz njive na Wikiloc-u

    Rezime:

    • 27 mostova
    • 108 slika
    • 16km+28km=44km

    Poštovao sam pravilo da slika govori više od reči.

    Bio je ovo odličan materijal za ovaj prilog, ali neko vredniji ili maštovitiji mogao bi da napiše čitavu knjigu, snimi kratak film…ja sam napisao „pesmu“, nalazi se na kraju ovog teksta. Pesma je ne slučajno pod znacima navoda.

    Ovu aktivnost sam radio pod parolom: Novi turistički proizvod – mostovi u Vršcu. Ko zna, možda jednog dana neko nešto od ovoga i napravi. Ja sam uživao, preporučujem svakome!

    Nakon čitanja Belčine knjige "Sentimentalne šetnje kroz Vršac" dodajem još jednu fotografiju. Tamo gde šetnja počinje (parking kod Gimnazije) nalazi se na uglu raskrsnice spomenik Janu Nepomuku, poznatom katoličkom svetitelju češkog porekla, zaštitniku od poplava. Belča u navedenoj knjizi često spominje poplave koje su zadesile Vršac u daljoj i bližoj istoriji rušeći kuće i oduzimajući ljudske živote, a i stoka i živina je stradala u ovim situacijama. Jan Nepomuk nas i danas čuva od ove pošasti.
    Jan Nepomuk

    Ćuprije na Mesiću

    
    Na Mesiću ćuprije dve
    Da se pesma rimuje
    Na Mesiću ćuprije tri
    Kako lepi stihovi
    Na Mesiću četiri ćuprije
    Ova pesma zna da opije
    Na Mesiću ćuprija pet
    Baš je ovaj Vršac lep
    Na Mesiću ćuprija šest
    Lepe slike, da padneš u nesvest
    Na Mesiću ćuprija sedam
    Šetam, vozim, uživam i gledam
    Kod ćuprije osam, Mesića je huk
    Nakon nje Mesić, pravi oštar luk
    Kod ćuprije devet, ima mali slap
    Čak i pecaroši ovde, zabacuju štap
    Posle ćuprije deset
    Sledi mali reset
    Za izgradnju narednih ćuprija četiri
    Vršački kamen su koristili neimari
    Još ćuprija par
    Do ušća u Vršački kanal
    Ovom putovanju znaj,  
    sad je došao kraj.

    Vršac, leto 2023.

    Translate »